CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 13, 2012

dengan tangan ini ~

sejak mula bekerja saya dapati saya sangat kurang menulis..baik sekadar cerpen mahupun puisi..beberapa helaian cerita yang belum temui kesudahan masih tersadai aman di dalam pc di bilik..entah bila akan muncul penyudahnya..penulisan itu bukan major untuk saya..saya hanya sekadar mampu bermain-main dengan angan sendiri..mencipta cerita di ruang minda tatkala sibuk memikirkan reka bentuk bangunan..itu tidak memberi kesan dihati saya..kerana saya masih mampu mengait bait-bait puisi tinta merah di buku sudoku saya..


lebih menyedihkan kini langsung tidak terhasil lakaran-lakaran kecil dari jari-jemari sepuluh yang montel ini..adakah saya telah mengkufuri nikmat Allah yang diberi percuma ini? Astaghfirullah..tangan ini pernah bertungkus lumus demi sekotak pensil warna 24 batang..tangan ini pernah mengubat hati rajuk sendiri..tangan ini tidak pernah penat walau peluh menitik menahan terik mentari..tangan ini tetap terus melakar ditemani kakak dan mama..tangan ini tidak pernah menghampakan subjek pendidikan seni..tangan ini dipenuhi gam demi sekeping card ucapan hari guru..tangan ini pernah melakar cerita nakal suatu ketika dulu..tangan ini pernah luka dek pisau ukiran..tangan ini pernah menyumbang A1 pada transkrip SPM..


tapi kini, tangan ini lebih banyak menyumbang kepada kemajuan teknologi..pantas menekan papan kekunci dan tetikus kanan..sudah tidak ada lakaran-lakaran ibu jari pada buku teks sekolah, buku latihan mahupun buku sudoku..tangan ini lebih banyak mengadun kek..tangan ini lebih kerap mengira kepingan kertas..



kelebihan itu kurniaan Allah swt..ia sepatutnya dihargai..benar ia milik kita, tapi ia akan hilang ditelan masa sekiranya kita tidak menghargainya sebaik mungkin..nawaitu untuk terus melakar tidak pernah pudar..


 
antara lakaran cerita nakal dulu-dulu





 [unexpected] : ummu mus'ab pernah meminta bonda mus'ab lakarkan buku kanak-kanak..insyaAllah ~

0 Critique(s):

Post a Comment